fbpx

5 mythes doorbroken over de cookieless wereld en 1st party data

18/10/2022 - Veerle Rijckaert

Mythe 1: Zolang Google (Chrome) 3rd party cookies nog ondersteunt, blijven we vooral focussen op onze acquisitie-strategie, want die werkt.

De shift naar een 1st party media data strategie kost tijd en de succesformule is voor elk bedrijf anders. Hoe meer marge je hebt om te testen, hoe meer inzichten je kan verwerven voordat je verplicht wordt om de effectieve switch te maken. Ondanks dat acquisitie in media-strategie op dit moment heel goede resultaten kan opleveren, gaan we de huidige methodes moeten herdenken. Een strategie vertrekkend vanuit jouw eigen data gaat je positie ten opzicht van media-kanaal partners ook enorm versterken.

Mythe 2: Tijd voor een all-in loyalty strategie dan?

Het werven van nieuwe klanten kost 5 tot 7x meer dan het behoud van bestaande klanten, dus geen enkel excuus meer voor het implementeren van een loyalty strategie op alle kanalen. Toch is de balans tussen loyalty en acquisitie essentieel voor lange termijn impact van marketing. In een perfecte wereld heb je een harmonie tussen het binnenkrijgen van nieuwe klanten en het behoud van bestaande klanten.

Mythe 3: Een CDP is het antwoord op de cookieless wereld.
Een goede 1st party data strategie is het beste middel om future proof marketing te doen. Een CDP kan helpen om de audiences makkelijker te pushen naar de kanalen, maar is geen doel op zich. Zonder een goede data strategie is een CDP een lege doos.

Mythe 4: 1to1 marketing kost veel tijd, geld en ressources

Deze mythe is eigenlijk helemaal waar, maar misschien moeten we een onderscheid maken tussen perceptie van de klant en effectieve 1to1 marketing. Hoe hoger de relevantie, hoe hoger de engagement en interactie op je communicaties. Dit wil ook zeggen dat je al kan starten met een goede match tussen de bestaande content en segmentatie-groepen. Begin met 2 versies voor je volgende nieuwsbrief of banner campagne en bekijk wat de uplift in resultaten is. Wees slim met de content die je al hebt…

Mythe 5: Ik heb geen data voor personalisatie.

Veel bedrijven zitten op een berg data zonder de middelen om hiermee aan de slag te gaan. Via een goede data partner zijn data quality improvement projecten al heel toegankelijk. Koppel dit met een sterke data captatie strategie en je kan je data al snel inzetten om nog relevanter en persoonlijker te communiceren naar je klant. Elke interactie van een klant met jouw merk, kan een potentieel data-punt zijn. Zo kan jouw e-mail of website een hele goede voorspeller worden van de interessegebieden van je klant.

auteur : Nils Sonck – Strategic marketing consultant