fbpx

Gepersonaliseerde communicatie naar een hoger niveau met AI

15/04/2024 - Kris Vranken

Het segmenteren van e-mails naar intentie tot aankoop van de klant is de beste manier om ervoor te zorgen dat de communicatie relevant is voor de klant. Zo kan de conversiegraad verhoogd worden en zal de klant geen negatieve connotatie verhouden aan jouw marketingcommunicatie.

Hou de basis in het oog

In de eerste plaats wordt hiervoor vaak naar productcategorie gekeken. Wat heeft de klant in het verleden gekocht, en is dus het meest waarschijnlijk hetgeen de klant in de toekomst terug zal kopen. Zeker op productcategorie is dit een vaak geïmplementeerde en werkende strategie. 

Bijkomend kan er dan ook gekeken worden naar de kwaliteit van de klant op basis van de traditionele RFM segmentatie of andere kwaliteitsindicatoren van de klant.

Deze manier van personaliseren is een strategie die werkt en die makkelijk te implementeren is. Voordeel voor de klant is dat het enkel datgene krijgt te zien waarin die geïnteresseerd is, voordeel voor jou als bedrijf is dat de nodige conversie kan bereikt worden door te focussen op topklanten.

Meer verkopen, meer relevantie, meer conversie met AI

De eerder omschreven communicatiemethode heeft zeker zijn voordelen, maar ook een groot nadeel. De klassieke communicatie-segmentatie focussen sterk op upselling, maar de grootste waardestijgingen worden gerealiseerd met cross-selling. Daarnaast is klant-kwaliteit een goede indicator, maar is het in eerste plaats meer een historische indicator dan een voorspellende indicator.

Ontdek cross-sell opportuniteiten

Om de stap te kunnen zetten van expliciete aspiratie naar impliciete aspiratie, kan er gewerkt worden met het identificeren van de ‘dichte buren’. Hierbij gaat het basket clusteringmodellen die berekenen in welke mate de aankoop van een product kan leiden tot de aankoop van een ander product. Als we dit gaan toepassen op boekgenres zien we het volgende

In bovenstaand voorbeeld zien we dat de kans dat een klant ook interesse heeft in wetenschap 2,5 keer zo hoog is als die in het verleden geschiedenisboeken heeft gekocht, maar dat jeugdboeken deze kans niet beïnvloeden.

Deze impliciete aspiratie is de basis voor cross-selling communicatie mogelijkheden.

Kijk vooruit met predictieve modelling

Een extra laag aan de communicatiestrategie kan toegevoegd worden met predictive analysis. Op basis van historische kenmerken kan het gedrag van klanten redelijk accuraat worden voorspeld. Onze nieuwste modellen kunnen op basis van historische aankoopgegevens en huidige interesse in jouw merk de kans op aankoop op korte termijn met 90% accuraatheid voorspellen. 

Op basis van deze predictive modellen kan je de communicatie afstemmen op deze klanten die effectief een intentie tot aankoop hebben.

De synergie tussen relevantie op inhoud en op timing maakt dat marketing communicatie minimaal als storend wordt beschouwd.

Neem slimmere, snellere beslissingen met AI

Stratics AI driven modelling gaat verder dan het automatiseren van routinetaken om de productiviteit te verhogen, het biedt ook een dynamisch beeld van uw klantenpotentieel en geeft u bruikbare inzichten.

Onze expertise en meer dan 5 jaar ervaring zorgen ervoor dat u het beste uit de technologie kunt halen naarmate deze zich verder ontwikkelt.

Ervaring leert dat we makkelijk een rendement van 400% ROI halen op AI driven projecten en campagnes.

400pctROI

Personaliseer ervaringen op schaal

Voorspel klantgedrag

Identificeer, target en betrek klanten op basis van hun waarschijnlijkheid om een aankoop te doen of een andere waardevolle actie uit te voeren.

Intelligente personalisatie voor elke klant

Match elke klant met de berichttekst, het advertentiemateriaal, het kanaal of de aanbieding waarmee hij of zij het meest waarschijnlijk in aanraking zal komen.

Berichten waar ze het meest effectief zijn

Verlaag de kosten en voorkom klantverloop door berichten te identificeren en te verzenden naar de gebruikers die ze het meest nodig hebben.