fbpx

Don’t count the people you know, know the people that count.

16/02/2023 - Kris Vranken

In een data-driven marketing context draait alles om het bereiken van de juiste doelgroep. Een groot netwerk van contacten is niet voldoende als het niet de juiste mensen bevat die een positieve invloed hebben op je marketingdoelstellingen. Daarom is de quote “don’t count the people you know, know the people that count” zo relevant.

Diepgaand inzicht

Om effectief te zijn in data-driven marketing, moet je een diepgaand inzicht opbouwen in je klanten en prospects. Dit kan door gebruik te maken van data-analyse en klantsegmentatie. Door je doelgroepen goed te begrijpen en hun gedrag te analyseren, kun je gerichte marketingcampagnes opzetten die op maat zijn gemaakt voor hun behoeften en interesses.

Niet alle klanten zijn gelijk

Het is belangrijk om te erkennen dat niet alle klanten gelijk zijn. Sommigen hebben meer invloed en macht dan anderen in hun sociale en professionele kringen. Deze “influencers” kunnen van onschatbare waarde zijn voor jouw merk, producten of diensten. Daarom is het belangrijk om te weten wie deze mensen zijn en hun mening en feedback te waarderen en te gebruiken om de marketingstrategie te verfijnen.

Verzamel zoveel mogelijk interacties

Het capteren van interacties van consumenten is fundamenteel om inzicht te krijgen in gedrag en voorkeuren. Door het verzamelen van gegevens over interacties zoals aankopen, zoekopdrachten en social media activiteit, kunnen bedrijven hun klanten beter begrijpen en hun aanbod afstemmen op hun behoeften.
Het is hierbij essentieel dat bedrijven de privacy van consumenten respecteren en transparant zijn over hoe ze gegevens verzamelen en gebruiken om ervoor te zorgen dat consumenten vertrouwen blijven hebben in het gebruik van hun gegevens.

Leer je klanten kennen

Uiteindelijk gaat data-driven marketing niet alleen over het verzamelen en analyseren van gegevens, maar ook over het begrijpen van de mensen die achter die gegevens staan. Door de mensen die er toe doen te kennen en deze te begrijpen, kun je gericht en effectief communiceren en je doelstellingen behalen. Het is dus belangrijk om de tijd te nemen om je klanten te leren kennen en te begrijpen, zodat je de juiste mensen op de juiste manier kunt bereiken en je marketingdoelen kunt behalen.

Heb je een brandende vraag hierover, maar kom je er niet uit? Neem contact op en we helpen je graag verder.

Bij Stratics begrijpen we de uitdagingen waarmee bedrijven vandaag de dag worden geconfronteerd, en we kunnen u helpen bij het aangaan van de data-driven uitdagingen die hierbij komen kijken.

Kris Vranken
CEO